My FoLLoWeRs

Saturday, January 15, 2011

Khasiat coklat...

Assalamualaikum...
Have a nice day for my frenz and my readers...

 Sape kat sini yang suka coklat??? Angkat tangan.... Hehehe... Bukan aku nampak pun kalau korang angkat ke x... Xpe2 nanti aku pinjam teropong doraemon baru tau brape ramai yang suka atau boleh dikatakan " hantu coklat" macam aku jgak... hahaha.... Aku pantang nampak coklat mesti nak makan... Nampak kat supermarket jew nak beli satu bawak blik... Tapi aku nak share ckit info pasal coklat nie... Korang tau x khasiat coklat??? Xtau kan... Xpe2 aku bagitau korang info2 yang aku ambik kat internet...

 Khasiat coklat:
  • Coklat boleh wat umur seseorang 2 menjadi lebih panjang
  • Boleh mencegah penyakit jantung dan kanser
  • Boleh mencegah penuaan
  • Dapat wat seseorang itu berasa tenang dan gembira
  • Penelitian yang terbaru menunjukkan bahawa coklat jugak boleh mengubati penyakit stroke
  • Mengandungi antioksida yang dapat menjaga jantung dan menurunkan tekanan darah
  • Ia juga mencegah bermulanya penyakit alzheimer dan mengurangkan risiko kanser payudara.
  • Agen anti stress dengan hanya menghidu bau coklat!
  • Meningkatkan hormon dan membuatkan korang rase gembire dan jatuh cinte! oh!
  • Melembut, melembap, menguatkan dan menghaluskan kulit
Fakta 1:
Coklat xakan menyebabkan jerawat... Kebanyakkan orang percaya coklat boleh menyebabkan jerawat terutamanye golongan remaja. Padahal amalan pemakanan yang kurang baik sebenarnye punca utama jerawat. Jerawat biasanye tumbuh apabila seseorang itu akli baligh. Pertambahan hormon menyebabkan kelenjar mengeluarkan serum terkumpul... Jadi tumbuh la jerawat...  Jadi bagi golongan remaja, jangan la korang menahan diri daripada makan coklat makanan kegemaran korang nie...

Fakta 2:
Coklat xmengemukkan... Sebenarnye makan secara berlebihan yang boleh menyebabkan seseorang itu jadi gemuk.. Makan secara sederhana termasuk makan coklat diikuti dengan senaman mampu kekalkan berat badan.. 

Fakta 3:
Coklat xakan menyebabkan karies gigi... Ramai yang menganggap coklat boleh merosakkan gigi... Sebenarnye coklat boleh mengurangkan karies gigi dan mengurangkan pertumbuhan plak pada gigi, manakala asid oksalik pada coklat boleh mengurangkan pengeluaran asid.. Hal nie kerana coklat mudah cair bila dimasukkan dalam mulut berbanding gula2... 
Fakta 4: 
Coklat kuatkan tenaga batin... Fuyooo.... Coklat berupaya mencetuskan reaksi positif kepada tindakan kimia otak dan boleh memperbaiki mood seseorang... aroma, rasa dan kelazatan coklat memberi nikmat kepada seseorang yang memakan coklat... "Makan coklat antara nikmat sebenar kehidupan" kata Glenn Cardwell iaitu pakar kesihatan...

So, korang jangan takut2 untuk makan coklat kegemaran korang sepuas yang mungkin... Makan secara sederhana... Makan lebih2 memang la boleh mendatangkan kegemukan pada seseorang... Take care your health... Ok....!!!!  


I love Chocolate..... Muahhh....

2 comments:

sugar2 kapas strawberry said...

mkn choc byk sgt pon leh buat migrain.

kmvsblogger said...

ya btl..utk org yg ada migrain adalah dilarang sama sekali utk makan