My FoLLoWeRs

Wednesday, December 1, 2010

Tenanglah... Duhai hati.....

SaLam...
Have a nice day my frenz.....
How are you... Aku harap you all hepy2 jew...
 Nie la sekeping hati aku yang masih lagi tertinggal...hihihi...

Soal hati... Hmmm... macam2 persoalan yang timbul bila kita cakap saje pasal hati... Maybe bagi aku penting dalam menjaga hati sebab dari hati la akan timbulnye perasaan... Betul kan??? hihihi... Sebab aku sekarang pun tengah try tenangkan hati ku yang boleh dikatakan lara la jgak... Besa la... Kes patah hati sape yang dapat tahan kan bila kita kehilangan orang yang kita paling sayang... 2 yang aku sedih2 nie... Tapi aku rasa kat luar sana, mesti ade ramai yang tengah sengsara.... Sedih... Pilu... Rindu... Lara... Geram kat orang ker... Dan macam2 lagi la... 

Kat sini aku nak share la ckit knowledge untuk korang semua yang tengah lara2 cam aku nie... Sama2 la kita belajar untuk tenangkan hati kita... ok....!!

Tips untuk menenangkan hati.
1. Jangan lupa kita solat dan banyakkan la berdoa pada Allah.... Mintak petunjuk dariNya... Harap2 ape saje kesedihan hati, kerunsingan pada kepala hotak korang 2 berkurang...Bukan makin bertambah plak... Nanti parah plak... Bahaya 2.... Aku takutttt.... Dengan solat jgak kita dapat tenangkan hati sekaligus mengingatkan kita pada pencipta yang maha Esa yang maha pemurah lagi maha mengasihani...

Solat itu tiang agama... Bukan tiang rumah taw...

2.  Amalkan membaca Al-Quran... Dengan membaca Al-Quran, kita dapat tenangkan hati kita, dapat menyembuhkan perasaan yang terganggu gugat 2 akibat pergolakan yang berlaku...  Sebab 2 la Nabi Muhammad s.a.w berpesan supaya kita amalkan membaca Al-Quran yang beliau tinggalkan sebelum beliau wafat untuk seluruh umatnya... Ade hikmah taw... Pada sape2 yang selalu mengamalkannye dapat merasainye..

3. Ceriakan diri korang dengan banyakkan senyum... Bak kata pepatah la kan... " Kurangkan gula dalam minuman, tambah manis dalam senyuman...." Cayalah... Dengan senyuman lah kita dapat tenangkan diri kita... Dekatkan diri kita dengan orang lain...  Lagipun kan senyum itu kan sedekahhh... Jangan la kedekut plak nak senyum..... =) Try korang hayati betul2 lagu senyum nie... Siap bagi lagu lagi 2... Walahhhhhh....

Senyum seindah suria
Yang membawa cahya
Senyumlah dari hati
Duniamu berseri

Senyum umpama titian
Dalam kehidupan
Kau tersenyum ku tersenyum
Kemesraan menguntum

Senyum... kepada semua
Senyumanmu amatlah berharga
Senyum... membahagiakan
Dengan senyuman terjalinlah
Ikatan...
Try senyum cam kambing nie... Comey kan... Senyum kambing..... huahuahua.... =P

4. Jerit dengan sekuat hati kalau mampu la... Korang jerit la sekuat yang mungkin, tapi jangan la sampai hilang suara dan mengganggu orang plak kan... Try la cari tempat yang strategik ckit... Cam kat lereng2 bukit ke... kawasan2 yang xde orang ker, maksud aku kat tempat tertutup... Cam stadium 2... hahahaha.... Ade2 jew la aku nie... Sekurang2nye dapat release tension korang 2.. Wat berat kepala jew kan... Lagipun maybe boleh jgak legakan hati korang bila dah gaduh2 ngan pasangan masing2 kan, yang tengah putus harapan, putus cinta 2 boleh la try... Tapi kalau korang nie jenis yang "shy2 cat", cukup la jerit di bawah bantal... lalalala..... Cam selalu aku wat.... hihihi....
5. Lastly, korang pergi la tempat2 yang cantik2 lagi menarik... Ala cuci2 mata... Tengok keindahan alam, xpun pergi kat taman2 rekreasi ke, spa2 wat terapi yang boleh menenangkan hati dan melegakan lenguh2 badan yang penat 2... Sekali sekala manja kan diri kita nie ape salahnye kan... Xgitu...!!!! Padahal aku pun xpernah pergi sana...hahahaha.... Kalau aku, aku suka hangout kat luar ngan kawan2 aku... Sambil2 tengok alam dunia yang luas nie, seronok2 ngan kawan2, boleh jgak cuci2 mata tengok gelagat orang ramai...
Bestnye kalau ade orang urut badan aku cam nie.. Aku pun nak la jgak... Kihkihkih...

Setakat nie saje yang aku dapat share pada korang ape yang aku tau... Sama2 la kita amalkan tips2 diatas... besa la hidup dalam dunia yang penuh pancaroba nie, wat kita tercabar dengan orang2 disekeliling yang banyak sangat ragam... Semoga sama2 la kita merawat hati kita yang tengah sedih2, kecewa dan lara dengan sebaik mungkin... Takut jgak pada sape2 yang xboleh control 2.. 2 yang banyak sangat kes bunuh diri 2... Alahai.... Sayangilah nyawa anda... Ingatlah orang yang tersayang.... huhuhu...

No comments: